Misterul pietrelor uriașe din Orașul Interzis a fost dezlegat

Misterul pietrelor uriașe din Orașul Interzis a fost dezlegat:blocuri masive de piatră, cântărind peste 100 de tone, au fost transportate de către muncitorii chinezi din secolele al XV-lea și al al XVI-lea, pe distanțe de 70 de kilometri, pentru a finaliza construcția Orașului Interzis – reședința monarhilor chinezi pentru aproape cinci secole. Nimeni nu a putut explica însă pe deplin modul în care aceste blocuri gigantice au fost deplasate pe distanțe atât de mari.

Orașul-Interzis

Misterul a rezistat până recent, atunci când profesorul Jiang Li de la Universitatea din Beijing a descoperit un document din anul 1618, document în care este descrisă tehnica folosită de artizanii chinezi. Studiul profesorului Li a fost publicat ulterior în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Cercetările anterioare sugerau că la transportul blocurilor de piatră masive (cel mai greu are peste 300 de tone) au fost folosite vehicule uriașe cu roți. Astfel de utilaje erau cunoscute în China încă din jurul anului 1500 î.Hr., însă niciunul dintre acestea, cel puțin până în anul 1596 d.Hr., nu putea transporta greutăți mai mari de 95 de tone.

Textul din 1618 descrie însă o tehnică ingenioasă, folosită de chinezi în anul 1557, pentru a transporta un bloc de piatră de 123 de tone, bloc utilizat în timpul unor lucrări de renovare. Blocul a fost mutat în timpul iernii, pe o pătură de gheață artificială (inginerii chinezi foloseau cantități uriașe de apă pentru a crea astfel de suprafețe înghețate), o inovație ce a redus simțitor forța de frecare a blocului de piatră cu solul. Mai mult, deasupra păturii de gheață erau turnate găleți cu apă, pentru a reduce și mai mult fricțiunea.

Echipa de cercetători de la Universitatea din Beijing a calculat că era nevoie de 1.537 de persoane pentru a tracta blocul de 123 de tone pe o suprafață uscată, în timp ce pe gheață numărul acestora putea fi redus la doar 338. Adăugând apă deasupra păturii de gheață, era suficient un număr de doar 46 de persoane pentru a muta blocul gigantic.

Studiul sugerează, de asemenea, că inginerii chinezi din secolul al XVI-lea, aveau cunoștințe avansate despre forța de frecare, cu mult mai avansate decât ale omologilor lor occidentali.

Sursa: Stiintasitehnica.com

Mai puteti citi si:

Social

Arhiva stiri