Asertivitatea – un element esenţial pentru a avea succes

Succesul înseamnă să obţii ceea ce ţi-ai propus. Persoanele cu inteligenţă emoţională adoptă un stil asertiv şi reuşesc să comunice celorlalţi ce doresc, ce cred sau ce simt într-o manieră clară, lipsită de ambiguităţi, plină de respect. Aceste persoane îşi susţin punctul de vedere atunci când alţii opun rezistenţă. Iar combinaţia dintre o articulare clară a ceea ce doresc şi a poziţiei în care se află şi respectul faţă de nevoile celorlalţi, creşte semnificativ probabilitatea de a-şi atinge scopurile.

Stilul asertiv este o combinaţie reuşită de fermitate şi bun simţ. Cu alte cuvinte, este capacitatea de a exprima ceea ce suntem, ce dorim şi ce cerem într-o anumită situaţie, dar fără a leza pe ceilalţi, păstrând limitele bunului simţ. Oamenii inteligenţi emoţional sunt capabili să îşi exprime emoţiile, gândurile şi îţi susţin drepturile, fără a fi agresivi sau abuzivi.

Pentru adoptarea unui stil asertiv sunt necesare trei elemente fundamentale:

  • conştiinţă de sine, pentru a recunoaşte emoţiile înainte să le exprimăm
  • control al impulsurilor pentru exprimarea dezaprobării sau supărării într-o manieră potrivită
  • capacitatea de susţinere a drepturilor sau credinţelor profunde, respectând în acelaşi timp punctele de vedere ale celuilalt.

alina roman asertivitatea timetv live dezvoltare personala

O greşeală frecventă este aceea de a confunda asertivitatea cu atitudinea agresivă, multora fiindu-le teamă să îşi exprime adevăratele emoţii, gânduri sau credinţe pentru că i-ar putea răni pe ceilalţi. Nu este nimic mai greşit, pentru că exprimarea clară a credinţelor noastre este însoţită întotdeauna în stilul asertiv de respectul faţă de emoţiile, gândurile şi convingerile celorlalţi. Oamenii agresivi nu respectă punctul de vedere al nimănui şi îşi impun punctele de vedere prin manipulare, intimidare şi bruscare. Agresiunea este o expresie permanentă a ceea ce agresorul doreşte şi o impunere de încuviinţare din partea celorlalţi.

Caracterul asertiv (asertivitatea) este deseori caracterizat drept o cale de mijloc între pasivitate şi agresivitate. Persoanele pasive au dificultăţi în a-şi exprima emoţiile, gândurile şi credinţele în faţa altor persoane. Aceste persoane se stăpânesc şi evită să se confrunte cu situaţii inconfortabile. Un om inteligent emoţional ştie că situaţiile inconfortabile sunt inevitabile şi pot apărea oricând. O abordare asertivă a acestor gen de situaţii presupune 6 paşi:

  1. Începe cu un acord. Dacă e foarte probabil ca discuţia să se termine cu un dezacord, începe discuţia cu ceea ce agreezi cu celălalt. Chiar dacă agreezi numai faptul că discuţia va fi dificilă, e important să clarifici acest aspect, pentru a putea continua discuţia pe un ton adecvat.
  2. Roagă-l pe celălalt să te ajute să îi înţelegi punctul de vedere. Oamenii îşi doresc să fie auziţi, în caz contrar devin din ce în ce mai necooperanţi. Controlează-ţi emoţiile şi concentrează-te pe ceea ce are de spus celălalt, pentru a-i înţelege corect punctul de vedere.
  3. Rezistă tentaţiei de a-ţi pregăti răspunsul în timp ce asculţi. Creierul nostru nu poate asculta cu atenţie şi în acelaşi timp să pregătească răspunsul. Foloseşte-ţi abilităţile de autocontrol pentru a-ţi opri monologul interior şi concentrează-ţi întreaga atenţie asupra interlocutorului.
  4. Ajută-l pe celălalt să îţi înţeleagă punctul de vedere. Doar după ce ai ascultat cu atenţie punctul celuilalt de vedere, începe să îi explici punctul tău de vedere. Descrie-i starea ta de disconfort, gândurile, ideile şi motivele care stau la baza punctului tău de vedere. Comunică simplu şi clar. Arată în acelaşi timp compasiune pentru emoţiile negative ale celuilalt.
  5. Încheie conversaţia. Încearcă din nou să găseşti un punct comun, explicând că fiecare a înțeles punctul de vedere al celuilalt şi aceasta vă va ajuta în viitor. Nu deveni defensiv şi rămâi deschis la punctele de vedere ale celuilalt.
  6. Ține legătura cu celălalt. Verifică cum reacţionează celălalt în comunicarea cu tine, astfel încât relaţia nu este afectată pe termen lung de discuţia pe care aţi avut-o. În funcţie de cât de bine şti să porţi o discuţie incomodă, poţi consolida o relaţie importantă cu cineva cu puncte de vedere contrare.

Vrei să afli mai multe despre cum poţi obţine succesul şi cum îţi poţi îmbunătăţi relaţiile cu persoanele importante din viaţa ta? Participă la Cursul de Inteligenţă Emoţională cu Alina Roman.

Cursul are loc sâmbătă, 27 iulie (între orele 11.00 şi 19.00) şi duminică, 28 iulie (între orele 10.00 şi 18.00), în Bucureşti, la Eter Spa din Bd. Pache Protopopescu nr. 104 (vezi harta mai jos).

Agenda cursului este următoarea:

Ziua 1

  • 9.30 – 10.00 Primire participanti
  • 10.00 – 11.30 Prezentare agendă, aşteptări
  • 11.30 – 11.45 Pauza de cafea
  • 11.45 – 13.00 Cum iau naştere emoţiile – valori şi nevoi emoţionale
  • 13.00 – 14. 00 Pauza de prânz
  • 14.00 – 16.00 Abordarea emoţiilor – percepţii, condiționări, reconsiderări
  • 16.00 – 16.15 Pauza de cafea
  • 16.15 – 18.00 Tipuri de emoții şi modalităţi de valorificarea emoțiilor

Ziua 2

  • 9.30 – 10.00 Primire participanți
  • 10.00 – 11.30 Conștientizarea propriilor emoții. „Alfabetizarea” emoțională
  • 11.30 – 11.45 Pauza de cafea
  • 11.45 – 13.00 Controlul propriilor emoţii
  • 13.00 – 14.00 Pauza de masă
  • 14.00 – 16.00 Conștientizarea emoțiilor celorlalți – Ascultarea empatică
  • 16.00 – 16.15 Pauza de cafea
  • 16.15 – 18.00 (Re)construirea relaţiilor cu ceilalţi prin valorificarea emoţiilor

Locurile sunt limitate. Merită să faci primul pas ACUM. Mai ales că ai 100% garanţie. Dacă nu eşti mulţumit, iţi primeşti banii înapoi.

În mai puţin de 1 minut, îţi poţi rezerva un loc la acest curs, completând formularul de aici.

Doar cei curioși pot vedea ce s-a întâmplat data trecută la curs, repede, în 3 minute :).

Cursul are loc în București, la Eter Spa, Bd. Pache Protopopescu nr. 104.


Vizualizare hartă mărită

Mai puteți citi pe TimeTV și:

 

Social

Arhiva stiri