Ce sunt empatia şi ascultarea empatică

„Cel care ştie numai partea sa de poveste, ştie prea puţin din ea.” – John Stuart Mill

Un om inteligent emoţional ştie că empatia este esenţială pentru construirea şi menţinerea relaţiilor sale şi implicit, pentru obţinerea succesului în orice domeniu al vieţii sale.

Din ce în ce mai des se vorbeşte despre „lipsă de empatie” în relaţiile dintre oameni, dar puţini dintre noi ştiu cu adevărat ce este de fapt empatia, cu atât mai puţini ştiu să o arate în relaţiile cu ceilalţi.

o-MEDITATION-EMPATHY-alina roman timetv

Empatia înseamnă să te pui emoţional şi mental în pielea celuilalt. Empatia este capacitatea de a înţelege cum percep ceilalţi situaţiile, ce simt ceilalţi despre un anumit eveniment sau împrejurare. Este capacitatea de a înţelege complet punctele de vedere ale celorlalţi şi de a vedea lucrurile din perspectiva sistemului lor de valori şi nevoi, rămânând însă complet separat de acesta.

Empatia ţine cont atât de logica pe care se bazează punctul de vedere al celuilalt, dar şi de emoţiile acestuia. Atunci când reuşim să fim cu adevărat empatici, deci reuşim să înţelegem cu adevărat punctele de vedere ale celorlalţi, reuşim să îi facem să se simtă respectaţi şi apreciaţi.

Oamenii pe care îi facem să se simtă respectaţi şi apreciaţi sunt mult mai dispuşi să ne asculte şi să ne răspundă în aceeaşi manieră, sunt mult mai deschişi la a ne asculta opiniile şi punctele noastre diferite de vedere.

Din păcate, fără empatie nu reuşim să cunoaştem cu adevărat universul emoţional al celorlalţi şi comunicarea cu ei este rece şi impersonală, iar relaţiile noastre au de suferit. Lipsa noastră de empatie ne costă, materializându-se sub formă de conflicte inutile, relaţii destrămate, oportunităţi ratate şi chiar venituri pierdute, dacă vorbim de viaţa noastră profesională.

Abilitatea noastră de a empatiza depinde în mod direct de abilitatea de a simţi şi de a ne identifica propriile noastre emoţii. Este esenţial să realizăm că orice om se simte mai bine atunci când este auzit. Şi se simte chiar mai bine atunci când este înţeles. Numai dezvoltându-ne abilităţile de ascultare, putem să modelăm această deprindere şi la ceilalţi. Odată ce aceştia se vor simţi cu adevărat ascultaţi, vor deveni la rândul lor ascultători mai buni, iar noi ne vom simţi la rândul nostru ascultaţi, înţeleşi şi respectaţi.

Dar cum ascultăm empatic? Şapte elemente esenţiale ale ascultării empatice ar fi:

  1. Să încetăm să facem orice alte lucruri în timp ce ascultăm
  2. Să ne uităm în ochii celui care ne vorbeşte
  3. Să ascultăm cu inima deschisă
  4. Să clarificăm şi să parafrazăm ceea ce ne spune interlocutorul
  5. Să nu judecăm prin limbajul trupului sau prin expresia noastră facială
  6. Să nu întrerupem, intervenind cu evaluări sau concluzii pripite
  7. Să nu dăm sfaturi decât în momentul în care acestea ne sunt cerute.

Simpla ascultare nu este în sine, empatie. Pentru că mulţi oameni ascultă cu intenţia de a dezaproba sau discredita punctul de vedere al interlocutorului. Empatia apare doar atunci când ascultarea se transformă în înţelegere totală a motivelor care îl fac pe interlocutor să spună ceea ce spune. Ascultarea duce la înţelegerea nu numai mentală, dar şi emoţională a celorlalţi şi este esenţa respectului pe care îl acordăm acestora.

Din păcate suntem mult mai puţin apţi să ascultăm empatic atunci când suntem supăraţi, grăbiţi sau copleşiţi de griji. Aceste încărcături emoţionale ne limitează capacitatea de a asculta, atât de importantă pentru o empatie autentică. Deasemenea, experienţele şi convingerile noastre negative ne pot influenţa relaţiile noastre cu ceilalţi, afectând puternic empatia pe care suntem capabili să o simţim.

Cu toate acestea, există multe modalităţi eficiente pentru a ne dezvolta şi arăta empatia faţă de ceilalţi. Le poţi afla, participând la Cursul de Inteligenţă Emoţională cu Alina Roman.

Vei avea ocazia să explorezi lumea fascinantă a emoţiilor tale dar şi a celorlalţi, să descoperi cât de importante şi valoroase sunt pentru tine şi cât de uşor poţi comunica cu ceilalţi, învăţând de la emoţii.

Agenda cursului este următoarea:

Ziua 1

  • 9.30 – 10.00 Primire participanti
  • 10.00 – 11.30 Prezentare agendă, aşteptări
  • 11.30 – 11.45 Pauza de cafea
  • 11.45 – 13.00 Cum iau naştere emoţiile – valori şi nevoi emoţionale
  • 13.00 – 14. 00 Pauza de prânz
  • 14.00 – 16.00 Abordarea emoţiilor – percepţii, condiționări, reconsiderări
  • 16.00 – 16.15 Pauza de cafea
  • 16.15 – 18.00 Tipuri de emoții şi modalităţi de valorificarea emoțiilor

Ziua 2

  • 9.30 – 10.00 Primire participanți
  • 10.00 – 11.30 Conștientizarea propriilor emoții. „Alfabetizarea” emoțională
  • 11.30 – 11.45 Pauza de cafea
  • 11.45 – 13.00 Controlul propriilor emoţii
  • 13.00 – 14.00 Pauza de masă
  • 14.00 – 16.00 Conștientizarea emoțiilor celorlalți – Ascultarea empatică
  • 16.00 – 16.15 Pauza de cafea
  • 16.15 – 18.00 (Re)construirea relaţiilor cu ceilalţi prin valorificarea emoţiilor

Locurile sunt limitate. Merită să faci primul pas ACUM. Mai ales că ai 100% garanţie. Dacă nu eşti mulţumit, iţi primeşti banii înapoi.

Ca să poţi rezerva un loc la acest curs, înscrie-te completând formularul de aici.

Doar cei curioși pot vedea ce s-a întâmplat data trecută la curs.

 

Cursul are loc în București, la Eter Spa, Bd. Pache Protopopescu nr. 104.


Vizualizare hartă mărită

Mai puteți citi pe TimeTV și:

 

Social

Arhiva stiri