„Cel care ştie numai partea sa de poveste, ştie prea puţin din ea.” – John Stuart Mill
Un om inteligent emoţional ştie că empatia este esenţială pentru construirea şi menţinerea relaţiilor sale şi implicit, pentru obţinerea succesului în orice domeniu al vieţii sale.
Din ce în ce mai des se vorbeşte despre „lipsă de empatie” în relaţiile dintre oameni, dar puţini dintre noi ştiu cu adevărat ce este de fapt empatia, cu atât mai puţini ştiu să o arate în relaţiile cu ceilalţi.
Empatia înseamnă să te pui emoţional şi mental în pielea celuilalt. Empatia este capacitatea de a înţelege cum percep ceilalţi situaţiile, ce simt ceilalţi despre un anumit eveniment sau împrejurare. Este capacitatea de a înţelege complet punctele de vedere ale celorlalţi şi de a vedea lucrurile din perspectiva sistemului lor de valori şi nevoi, rămânând însă complet separat de acesta.
Empatia ţine cont atât de logica pe care se bazează punctul de vedere al celuilalt, dar şi de emoţiile acestuia. Atunci când reuşim să fim cu adevărat empatici, deci reuşim să înţelegem cu adevărat punctele de vedere ale celorlalţi, reuşim să îi facem să se simtă respectaţi şi apreciaţi.
Oamenii pe care îi facem să se simtă respectaţi şi apreciaţi sunt mult mai dispuşi să ne asculte şi să ne răspundă în aceeaşi manieră, sunt mult mai deschişi la a ne asculta opiniile şi punctele noastre diferite de vedere.
Din păcate, fără empatie nu reuşim să cunoaştem cu adevărat universul emoţional al celorlalţi şi comunicarea cu ei este rece şi impersonală, iar relaţiile noastre au de suferit. Lipsa noastră de empatie ne costă, materializându-se sub formă de conflicte inutile, relaţii destrămate, oportunităţi ratate şi chiar venituri pierdute, dacă vorbim de viaţa noastră profesională.
Abilitatea noastră de a empatiza depinde în mod direct de abilitatea de a simţi şi de a ne identifica propriile noastre emoţii. Este esenţial să realizăm că orice om se simte mai bine atunci când este auzit. Şi se simte chiar mai bine atunci când este înţeles. Numai dezvoltându-ne abilităţile de ascultare, putem să modelăm această deprindere şi la ceilalţi. Odată ce aceştia se vor simţi cu adevărat ascultaţi, vor deveni la rândul lor ascultători mai buni, iar noi ne vom simţi la rândul nostru ascultaţi, înţeleşi şi respectaţi.
Dar cum ascultăm empatic? Şapte elemente esenţiale ale ascultării empatice ar fi:
Să încetăm să facem orice alte lucruri în timp ce ascultăm
Să ne uităm în ochii celui care ne vorbeşte
Să ascultăm cu inima deschisă
Să clarificăm şi să parafrazăm ceea ce ne spune interlocutorul
Să nu judecăm prin limbajul trupului sau prin expresia noastră facială
Să nu întrerupem, intervenind cu evaluări sau concluzii pripite
Să nu dăm sfaturi decât în momentul în care acestea ne sunt cerute.
Simpla ascultare nu este în sine, empatie. Pentru că mulţi oameni ascultă cu intenţia de a dezaproba sau discredita punctul de vedere al interlocutorului. Empatia apare doar atunci când ascultarea se transformă în înţelegere totală a motivelor care îl fac pe interlocutor să spună ceea ce spune. Ascultarea duce la înţelegerea nu numai mentală, dar şi emoţională a celorlalţi şi este esenţa respectului pe care îl acordăm acestora.
Din păcate suntem mult mai puţin apţi să ascultăm empatic atunci când suntem supăraţi, grăbiţi sau copleşiţi de griji. Aceste încărcături emoţionale ne limitează capacitatea de a asculta, atât de importantă pentru o empatie autentică. Deasemenea, experienţele şi convingerile noastre negative ne pot influenţa relaţiile noastre cu ceilalţi, afectând puternic empatia pe care suntem capabili să o simţim.
Vei avea ocazia să explorezi lumea fascinantă a emoţiilor tale dar şi a celorlalţi, să descoperi cât de importante şi valoroase sunt pentru tine şi cât de uşor poţi comunica cu ceilalţi, învăţând de la emoţii.
Agenda cursului este următoarea:
Ziua 1
9.30 – 10.00 Primire participanti
10.00 – 11.30 Prezentare agendă, aşteptări
11.30 – 11.45 Pauza de cafea
11.45 – 13.00 Cum iau naştere emoţiile – valori şi nevoi emoţionale
Folosim module cookie pentru a oferi vizitatorilor o experiență optimă de utilizare. Poți afla mai multe detalii despre modulele cookie folosite sau le poți dezactiva în pagina deSetari.
Acest site folosește diferite module cookie pentru a oferi vizitatorilor o experiență optimă de utilizare.
Modulele cookie sunt stocate în browser și îndeplinesc diferite funcții care pot ajuta echipa ProduseBiomag.ro în a înțelege mai bine profilul vizitatorilor. Datele sunt colectate automat, în mod anonim, de către servicii precum Google Analytics sau WordPress.
Află mai multe detalii legate de protecția datelor pe pagina Politica de confidențialitate. Poți administra toate setările modulelor cookie folosind opțiunile din partea stângă.
Cookie-urile strict necesare
Dacă dezactivezi aceste module cookie necesare atunci nu mai poți salva setările tale. Asta înseamnă că de fiecare dată când accesezi acest site va trebui să activezi sau dezactivezi aceste module iar acest mesaj va fi afișat în mod automat.
Modulele cookie necesare ar trebui activate pentru a putea folosi acest site în mod corespunzător. Acestea te ajută să administrezi preferințele tale legate de acest site, poti folosi secțiunea de comentarii sau ne poți contacta folosind formularul de contact.
Cookie-uri terțe
Acest site folosește serviciile Google Analytics pentru a colecta date anonime despre vizitatorii acestuia. Dacă alegi să păstrezi aceste module cookie atunci ne poți ajuta să îmbunătățim experiența ta de utilizare a site-ului. Aceste date sunt colectate în mod anonim.
Activează pasul precedent "MODULE COOKIE NECESARE" ca sa putem salva preferintele tale!