Maşină nouă sau second-hand? Nu știi ce să alegi? 6 sfaturi utile

Pentru că multă lume se confruntă cu dilemă clasică,  „Să îmi iau mașină nouă sau second-hand?”, ne-am  gândit să venim cu  un ghid de cumpărare a unei maşini, indiferent că e nouă sau la mâna a doua. Înainte de a lua o decizie trebuie să cântărim cu grijă avantajele şi dezavantajele, altfel riscăm să ne para rău.

masina-second-hand-sau-noua

Sunt 6 elemente la care trebuie să fiţi atent dacă vreţi o maşină care costă între 7000-14.000 de euro,  nouă sau nu:

1. Ce buget dețin?

Maşina personală reprezintă o cheltuială. Altfel zis nu trebuie să ne lăsăm duși de val când achiziționam o mașină doar pentru ca ne-a picat cu tronc.  E necesară o estimare a costurilor de rulare și întreţinere pe o perioadă de câţiva ani, ca să vă faceţi o idee asupra costurilor pe care le va cere.

Atenţie! Nu căuta o maşină nouă care să aibă ca preţ, suma cea mai mare pe care o poţi da, ci una aflată puţin sub ea. Altfel vei rămâne cu maşina în parcare. La maşina second-hand alocă cel puţin 20% pentru reparaţii, deci, din nou, nu daţi toţi banii pe ea.

2. Pentru ce îmi foloseste maşina?

Vrei maşină pentru că ai nevoie cu adevărat sa ajungi din punctul A în punctul B sau pentru familie? Ori doar pentru ideea că îţi oferă libertate şi te scapă de aglomeraţia transportului în comun? La capitolul necesităţi reale, dacă bugetul chiar e limitat, trebuie prioritizat pragmatismul. Tentaţiile ce țin de look, feeling şi modă auto îţi gâdilă orgoliul pe moment, dar costă şi risti sa pici în plasă.

Dacă vă e rușine să vă afişaţi într-o Dacia, fie ea şi nouă şi bine dotată, vă anunţăm cu regret că suferiţi de snobism tipic românesc, pentru că zeci de mii de străini nu se confruntă cu greţurile astea. Preferaţi sa daţi toţi banii (împumutați sau stranși cu greu) pe o versiune cheală de maşină străină? Felicitări, bine aţi venit în clubul românului clasic. Mai bine optaţi pentru o maşină adaptată nevoilor dumneavoastră, nu visurilor de a-i impresiona pe ceilalţi. La sub 14.000 de euro, pe cine crezi că veţi impresiona? În mod evident, doar buzunarul dumneavoastră va fi impresionat, pe terment lung.

3. Cât timp voi păstra maşina?

Este foarte important să ştii dinainte cât timp vei păstra maşina, pentru a nu pierde bani degeaba din cauza devalorizării ei. Dacă sunteţi genul care se plictiseşte repede, poate ar fi mai bine să optaţi pentru o maşină second-hand cu rulaj mic și vechie de cel mult 2 ani, care deja e mai ieftină cu 30%, bani pe care nu-i pierdeţi. Pe de altă parte, dacă aveţi foarte puţini bani, puteţi lua şi o „vechitură” de 10 ani, care va sfârşi însă la REMAT, sau o veţi da pe te miri ce. Dacă ştiţi că veţi ţine maşina cel puţin 5-7 ani, atunci una nouă e cea mai indicată.

4. Ce dotări-cheie îmi sunt absolut de nelipsit?

O maşină nouă vă poate face cu ochiul prin dotările sale de top, dar cu un buget de până în 14.000 de euro nu prea te atingi de ele. Este bine să alegeţi, pe lângă dotările de siguranţă, şi pe cele care vă oferă un minim de confort: aer condiţionat, geamuri electrice, senzori de parcare. Dacă maşina nouă nu are măcar aceste elemente, confortul dumneavoastră se va transforma într-un coșmar. Pe de altă parte, nu vă bucuraţi că maşina veche are navigaţie, căci de multe ori aceasta nu cuprinde şi România. Fiţi atenţi, mai ales dacă are conectivitate USB sau AUX şi dacă puteţi asculta MP3-uri la sistemul audio – deoarece, de multe ori, muzica vă va fi singurul companion.

Mai important decât exteriorul e interiorul. Tapiţeria are un rol determinant în privinţa modului în care va arăta maşina peste câţiva ani. Dacă e  nouă, alege cea mai de calitate tapiţerie, va fi mai fiabilă în timp. Dacă maşina e veche, verificaţi tapiţeria scaunelor şi cît de uzate sunt, dar şi starea volanului si a preşului şoferului. Ele trădează şi vechimea reală a maşinii…

 5. Ce motorizare îmi este potrivită?

Maşinile noi au motorizări mai moderne, cu consumuri mai mici şi nivel redus de poluare. Dar cu aceiaşi bani puteţi obţine motoare mult mai puternice de la maşini mai vechi, eventual chiar premium. Nu vă pripiţi însă! De multe ori acestea nu vă sunt realmente necesare, plus că întreţinerea şi consumul v-ar costa foarte mult.  Nu vă uizaţi prea mult la cilindrarea mică a motoarelor noi. Ele dezvoltă o putere chiar şi mai mare decât cele mari şi vechi, au un consum mic şi taxe reduse.. Un motor vă este potrivit dacă este adaptat viitoarei utilizării a maşini: vă veţi chinui cu 60-70 de CP dacă o luaţi pentru familie, dar şi 200 de CP sunt cam mult dacă nu veţi ieşi des din oraş…

Motoarele mai vechi consumă mai mult şi necesită reparaţii. Pe de altă parte, cele foarte noi nu au istoric…

Ţineţi cont de reparaţiile uzuale de care motoarele uzate ale maşinilor rulate au nevoie – o bună documentare de pe forumurile mărcii respective pentru a vedea cât de des pică lucrurile „grele” la respectivul model se va dovedi mai mult decât utilă. O maşină nouă are avantajul garanţiei, dar şi a faptului că veţi şti cum a fost condusă.

6. Cât de mult conteaza siguranţa personală?

Tehnologiile de siguranţă au evoluat dramatic în ultimul deceniu, aşadar o maşină nouă are ABS mai eficient, vine standard cu ESP, dar în general are şi alte avantaje care ţin de ultimele tehnologii: şasiu mai rigid, airbaguri mai multe şi mai eficiente, sisteme de asistenţă a şoferului. Pe de altă parte, până în 14.000 de euro s-ar putea să nu benefictiaţi de acestea, dar ele să fie prezente pe o maşină veche de 4-5 ani, la aceiaşi bani. Un lucru foarte important este sa nu neglijati siguranţa personală doar pentru că maşina nouă arată „ţiplă” sau pentru că cea veche are alte dotări! Multă lume merge pe premisa „Nu o sa mi se întample mie”, dar şi dacă se întamplă, riscaţi să regretaţi amarnic, dacă nu aţi ales o maşină sigură.

Social

Arhiva stiri