Buncăr secret transformat în galerie de artă contemporană

Un buncăr antiaerian, construit în Bosnia sub ocupația lui Tito, a fost transformat în muzeu de artă contemporană. Aici își expun lucrările peste treizeci de artiști internaționali.

 

buncar galerie

Învechit și fără viață până acum câțiva ani, un adăpost nuclear, construit la poalele unui munte din Bosnia  pe vremea Războiului Rece de către dictatorul comunist Josep Broz Tito, a devenit galerie de artă.

”Ideea de a inaugura o bienală de artă contemporană într-un buncăr construit de Tito este absolut excepțională și complet delirantă. Acesta nu este un loc neutru. Acest loc are o asemenea prezență fizică  încât este o provocare enormă pentru artiștii care vor să expună întrun astfel de loc”, spune Pierre Courtin, artist francez și expozant al galeriei, care a venit  la vernisajul celei de-a doua ediții a acestei manifestări, lansată în 2011.

Treizeci de artiști din nouăsprezece țări din Europa dar și din Statele Unite ale Americii, Irak sau Japonia, au expus anul acesta în buncărul cândva ultra-secret, pe care președintele Iugoslaviei comuniste, Josep Broz Tito (1892-1980), l-a construit aproape de Konjic, în sudul Bosniei, pentru a-l folosi în cazul unui atac nuclear împotriva Federației, care s-a destrămat la începutul anilor ’90.

Mai multe dormitoare și săli de conferințe au fost transformate în galerie subterană de artă, unde au loc proiecții video si expoziții foto. Au fost instalate jocuri de lumini si sunet care, uneori, îți fac pielea de găină.

Acest buncăr a fost construit în cel mai mare secret, timp de 26 de ani de către armata iugoslavă, între 1953-1979, cu costuri de 4,5 miliarde de dolari. Are formă de potcoavă, se întinde pe o suparfață de 6500 mp și poate găzdui 350 de persoane.

”Am ales artiști pe care i-am considerat în măsură să răspundă provocărilor acestui loc, deoarece nu este o simplă galerie și necesită rabdare, ingeniozitate și viziune”, explică unul dintre organizatorii expoziției, Branko Franceschi.

Lucrările vor rămâne în buncăr și formează o expoziție permanentă alături de alte patruzeci de opere, expuse în 2011. Scopul organizatorilor este de a transforma buncărul întrun muzeu veritabil, adăugând la fiecare doi ani alte exponate.

Este vorba despre un hibrid între muzeu militar și artă contemporană cu o sinergie unică în lume”, spune B.Franceschi.

Războiul Rece este o temă universală care permite proiectului să atragă artiști din lumea întreagă. Operele expuse se referă la perioada Războiului Rece dar tratează totodată și temele prezentului.

”Acest buncăr este un monument al diviziunii ideologice, al Europei divizate și al unei lumi polarizate. Aceste aspecte  sunt încă relevante pentru că noi continuăm să trăim întrun mediu divizat, plin de teamă.”, spune  Conor McGrady, desenator din Iralnda de Nord și expozant al galeriei.

Edo Hozic, directorul bienalei, a mizat succesul proiectului pe caracterul secret al buncărului:

”Toată lumea este atrasă de secrete. Cred că toate buncărele emit o energie respingătoare, dar am impresia că noi am reușit să schimbăm energia acestui loc imens, a cărui existență în starea sa inițială nu mai avea niciun sens.”

Potrivit lui  Pierre Courtin, construcția unei lucrări, pentru a fi expusă în buncărul lui Tito, este ”un exercițiu foarte dificil și periculos”:

”Apreciez cele mai multe lucrări, care au fost făcute într-adevăr pentru acest loc. De exemplu această mare exponată a italianului Alfredo Pirri, această oglindă mare spartă în chip de podea, pe unul din coridoare. Este o operă care nu poate exista decât aici și nu poate fi mutată. ”

 

oglinda din buncar

Sursa: AFP

 

Citește și:

România, model pentru francezi la instituții anticorupție

Social

Arhiva stiri