Primii pasi spre mare. Lectii de YACHTING cu Constantin Lascu

 Toti suntem capabili sa ne programam propriul drum, si o si facem, in viata de toate zilele, ca si in ceea ce priveste navigatia de agrement pe mare. Treaba noastra, a profesionistilor, este sa oferim sfaturi, puncte tampon, calea de realizare a dorintelor, acelora care doresc sa practice yachting ul pe mare. Incepatorii in yachting (marin) au experienta diferita, dobandita anterior din diferite domenii, sunt interesati a-si insusi navigatia de agrement pe mare pana la nivele diferite. De aceea, programul de invatamant ar trebui alcatuit pentru fiecare in parte. Desigur, acest lucru este imposibil. Au aparut multe scoli de navigatie in tara, oferta este relativ bogata. Mai toate au programul de invatamant impartit pe module. Aceasta impartire este generata, in primul rand, de existenta unei ierarhii a permiselor.

yacht-collage-sailboat-yachting-concept-time-lascu-constantin

Inainte de a alege „pachetul” de invatamant, ti-as atrage atentia asupra a cateva lucruri:

 Un sir de reguli logice impart incepatorii in doua categorii.

– Prima, cei care nu au nici un fel de experienta anterioara, nu au navigat niciodata, nici pe mare, nici pe ape interioare (lacuri).

– A doua categorie cuprinde pe cei care au experienta anterioara, au navigat pe lacuri, sau rauri, fie cu barci cu vele, fie cu barci cu motor, si acum simt nevoia sa „iasa” pe mare. Noi vom folosi, in continuare, termenul de „navigatie cu vele”, dar tot ce vom spune se refera, in mod egal, la ambele tipuri de navigatie.

A naviga pe mare este posibil in trei pozitii:

  • ca si calator (turist)
  • ca si membru de echipaj (crew)
  • ca si comandant (skipper)

* Chiar si cei din prima categorie, daca vor sa mearga pe mare cu nave de agrement (in continuare yachturi), au nevoie de cunostiinte de baza in yachting, caci si daca nu fac nimic la bord, in caz de pericol trebue sa stie ce au de facut (ex: furtuna, valuri mari, ciocnire, esuare, scufundare), trebue sa stie cum ne comportam pe nava, cum ne imbracam, cum circulam pe punte si sub punte, care sunt mijloacela de asigurare si salvare, cum se folosesc acestea, care sant dotarile yachtului, si cum se folosesc. Nu-i asa ca nu stiti cum sa foloseste un WC marin cu pompa maceratoare?

* Daca participi, ca si membru de echipaj, la un voiaj pe yacht, atunci esti un participant activ al conducerii si manevrarii navei. Membrul de echipaj este capabil sa execute comenzile Skipperului, de unul singur, le intelege (limbajul marinaresc este pitoresc, variat, foloseste termeni pe care nu-i intalnim in viata de la uscat). Membrul de echipaj cunoaste partile componente ale navei, precum si functiile si utilizarea acestora, stie ce are de facut la pornirea din port, aruncarea si ricarea ancorei, manevrarea motorului si velelor, stie sa recunoasca si sa foloseasca diferitele parame de la bordul navei, stie sa foloseasca nodurile marinaresti, si multe altele. Stie sa carmuiasca yachtul, are cunostiinte elemenare de navigatie costiera.

* Ca si Skipper, dincolo de toate cele descrise mai sus, trebue sa dispui de cunostiintele necesare ca voiajul sa se desfasoare in deplina siguranta, sa cunosti mijloacele de navigatie necesare zonei marine in care se desfasoara voiajul (costiera, mare larga, traversade), mijloacele de comunicatie si semnalizare, de conducere a echipalului, cum sa rezolve problemele aparute pe parcurs, avariile, situatiile extreme. Intr-un cuvant, este cel care raspunde de yacht, de echipaj, de tot ce se intampla la bord, pe toata durata voiajului.

yacht-collage-sailboat-yachting-concept-timetv-lascu-constantin

 Stiind cele ce am scris mai sus, propun urmatoarele:

  1. Indrageste navigatia cu vele pe mare!

Este importanta atractia, placerea care se promite, atmosfera. De aceea, ca prim pas, i-ti propun sa mergi pe mare, cu velele, liber, fara obligatii, doar pentru placere, pentru destindere. Afla gustul, inainte de a decide ceva. Incearca marea, daca poti, nu numai pe ape linistite, aparate, ci incearca si valurile de mare larga! aduna impresii, ca si simplu calator! Oricine i-si poate permite, inclusiv din punct de vedere financiar. Un singur lucru este important: fa toate acestea sub supravegerea unui Skipper experimentat!

ATENTIE!

Sant multi intreprinzatori, practic peste tot si oriunde „califica, predau” navigatie; Adeseori, unii carora le-ar trebui, mai intai, sa invete ei insusi, a manevra un velier, stiu, mai mult sau mai putin, dar sa predea navigatie, mai putin sa deloc. Procedeaza cu atentie, de alegerea metodei de a invata depinde insasi existenta ta de om al marii. Intr-o scoala buna, cu instructori buni, profesionisti, castigi cunostiinte de calitate, o buna privire de ansamblu, siguranta, nu-i totuna pe ce drum pornesti. Daca ai avut profesori buni- si profesori rai, atunci stii despre ce vorbesc. In navigatia pe mare cu o singura miscare gresita poti produce pagube mult mai mari decat costul unui program de invatamant!

Deci, indrageste navigatia pe mare! Daca ai incercat, si nu te atrage indeajuns, nu te chinui, nu naviga doar pentru ca este la moda, mai degraba alege alt hobby.

Dar daca ti-a placut, si calculezi pe termen lung, daca alegi acest hobby, atunci merita sa incepi sa inveti.

  1. Pentru inceput, fii membru de echipaj- folosibil!

Treapta aceasta, in sistemul englez (sa recunoastem, au ceva experienta!), se numeste „Competent crew”- membru de echipaj competent.

Pe nava, nu sunt numai „capitani”! Acesta este numai unul, ba chiar ar fi necaz mare daca ar exista mai multi! Navigatia cu vele (sau cu motor) presupune munca de echipa, in care fiecare fiecare membru are importanta sa. Membru de echipaj necompetent nu exista, acela este calator. De obicei (si in special pe yachturile de charter), numai skipperul poate, chiar si singur, sa manevreze nava, dar participantii la voiaj trebue sa participe activ la viata de la bord, trebue sa aiba cunostiinte de baza despre aceasta. Destul de des, este mai bine sa nu faca nimic, decat sa faca ceva gresit. Membrul de echipaj competent cunoaste toate elementele de baza, dar nu ia decizii, si nu este nevoe sa aiba cunostiintele complexe ale skipperului. Dar, are responsabilitatea de a executa dispozitile care i se dau, repede si exact.

Pentru incepatori, dau sugestia de a nu sari peste aceasta treapta, pentru ca cel care nu aduna experienta, si nu este un bun membru de echipaj, nu prea poate fi bun skipper.

  1. Fii skipper!

Daca ti-ai pastrat placerea de a naviga pe mare, si esti la fel de entuziast, dupa ce ai fost membru de echipaj, daca crezi ca poti (si vrei) sa conduci tu yachtul, daca simti toata greutatea raspunderii ca si comandant de nava de agrement, daca crezi ca ai adunat destula experienta, atunci invata, ca sa devii skipper!

ATENTIE!

Licenta, sau permisul de comandant de nava de agrement a devenit activitate comerciala, declarata sau mascata. Daca nu stii cum stau lucrurile, te poti lasa inselat usor de procurarea unor permise si licente fara nici un fel de cunostiinte. Spre exemplu, in Croatia, in una-doua-trei zile, se putea obtine asa numita „Boat Leader’s Licence”, care dupa opinia nostra, inseamna inconstienta ridicata la gradul de institutie. Un intreg sir de intreprinzatori se ocupa de organizarea unor excursii de procurare a acestei hartii fara acoperire, pe care, de altfel, numai croatii o accepta, si numai in apele lor teritoriale, conducand oamenii pe un drum extrem de periculos. In prezent, odata cu aproprierea de Europa Unita, si croatii au intreprins schimbari in sistem, dar, cu aceeasi oameni, cu acelasi moral, cu comandanti de nave cu putina experienta, insa cu crearea unei impresii de „treaba serioasa”, ofera certificate mai importante, pentru cu mult mai multi bani. Nu uita: marea nu cere certificate, ci stiinta!

yacht-collage-sailboat-yachting-concept-time-lascu-constantin-Yachting

4. Daca esti skipper, si stii a naviga in ape costiere,

dar ai dori sa mergi mai departe de coasta, pe drumuri mai lungi, pe mare larga, incearca sa aduni cunostiintele teoretice si practice necesare pentru a deveni „Yacht Master”. Atunci cand vei dori aceasta calificare, vei stii mai exact ce presupune, si cum se poate obtine.

In linii mari, atat se poate spune, pe scurt, despre inceputuri, in ce sens merita sa gandesti despre ce inseamna navigatia pe mare.

Ceea ce conteaza, este sa incepi!

de Constantin Lascu –

Va urma.

Mai puteti citi pe Time TV articole trimise de cititorii nostri, pentru rubrica SCRIE SI TU!:

Yachting:Jurnalul unui VELIST. Inconjurul pamantului cu yachtul,

PROMOVEAZĂ-TE pe TimeTV.RO

Social

Arhiva stiri