Cum să plăteşti mai puţin la taxa auto 2013. Sfaturi pentru cumpărarea de maşini diesel

Taxa auto 2013 ne-a dat bătăi de cap. Din acest motiv Time TV, încă de la început, adună informaţii pentru ca voi să puteţi lua o decizie cât mai bună.

Motorul diesel este preferatul românilor. Indiferent de opţiunea pentru achiziţionarea unei maşini noi sau second-hand, piaţa auto este dominată de vânzările de maşini alimentate cu motorină. Forma finală a noului timbru de mediu instituie valori diferite în funcţie de tipul combustibilului folosit, benzină sau motorină, pentru maşinile cu normă de poluare euro IV şi euro III. Deşi iniţial, în vechea formă pentru taxa auto 2013, nu se făcea această diferenţiere, maşinile diesel din această grupă de poluare vor fi taxate mai mult decât cele pe benzină, ceea ce nu este deloc în avantajul celor care vor să cumpere maşini second-hand pe motorină.

Targ Auto

Alte variabile de care se ţine cont în calcularea timbrului de mediu sunt nivelul de emisii, capacitatea cilindrică şi vârsta maşinii. Aceste lucruri trebuie combinate cu atenţie, pentru a rezulta o valoare a taxei cât mai mică. Poate apărea situaţia în care, de exemplu, o maşină mai nouă şi mai scumpă să devină mai rentabilă, după plata taxei, comparativ cu una mai veche şi mai ieftină.

Să luăm ca exemplu Volkswagen Golf, modelele 5 şi 6, în versiuni diesel, modelul compact al constructorului german fiind cea mai căutată maşină second hand de pe piaţa locală.

Euro IV sau Euro V? Alegeţi, dacă puteţi, Euro V

Este de preferat să achiziţionaţi o maşină second-hand cu standardul de poluare conform normelor Euro V, dacă aveţi bani. Motivul? La Euro V nu se face diferenţierea pe tipul de combustibil, deci dieselul este taxat la fel ca benzina. Un Volkswagen Golf  2.0 TDI din 2010, Euro V, va avea un timbru de mediu de doar 130 de euro. Un Volkswagen Golf 1.9 TDI din 2009, deci doar cu un an mai vechi, dar cu norma de poluare Euro IV, are un timbru de mediu de zece ori mai mare, adică 1.300 de euro.

Volkswagen Golf V

Atenţie la nivelul emisiilor de dioxid de carbon

Emisiile de dioxid de carbon sunt foarte importante în calculul noii taxe. Situaţia ideală, din acest punct de vedere, ar fi aceea a unei maşini Euro V cu niveluri mici de emisii, cât mai apropiate sau mai mici de 100 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Un Volkswagen Golf 1.6 TDI Blue Motion, din 2010, are o taxă de nici 60 de euro, dar asta pentru că, pe lângă standardul Euro V, are emisii de CO2 de doar 114 grame/km.

Volkswagen Golf VI

Dacă vreţi neapărat maşină Euro IV, optaţi pentru un model mai vechi

Maşinile conforme cu standardele de poluare Euro IV sunt considerate cea mai mare ameninţare pentru vânzările de autoturisme noi. Acesta este motivul pentru care autorităţile, prin noua formulă de calcul a timbrului de mediu, au lovit puternic în categoria de autoturisme conforme acestor standarde. Exista şi aici o soluţie: cine vrea să facă o economie şi nu se sperie de câteva zeci de mii de kilometri în plus, poate opta pentru o maşină mai veche, pentru că, acţionând criteriul de depreciere al vârstei maşinii, taxa este mai mică. La aceasta se adaugă şi preţul mai mic al maşinii mai vechi. Astfel, pentru un Golf 1,9 TDI din 2009, Euro IV, taxa are valoarea de 1.330 de euro, în timp ce pentru un Golf 1,9 TDI din 2006, tot Euro IV, taxa este de doar 1.067 de euro. Pentru ca efectul deprecierii să fie cât mai avantajos pentru cumpărător, nu trebuie să apară mari diferenţe între nivelul de emisii. În cele două exemple de mai sus, maşina mai nouă emite 144 de grame, iar cea mai veche 151 de grame de CO2/km.

Alegeţi motoare cât mai mici, de preferat sub 2000 cmc

Din fericire Volkswagenul Golf are doar două variante de motorizare diesel, de 1.6 litri şi 2 litri, în diferite versiuni de putere. Cei care doresc o maşină de teren însă, mai exact un Volkswagen Touareg, au de suferit. Astfel, un Touareg de 2,5 litri TDI fabricat în 2006 are o taxă de timbru în valoare de 6.200 de euro. Un Touareg fabricat tot în 2006, dar cu motor de 3 litri TDI, ajunge să fie taxat cu circa 7.000 de euro. Iar pentru versiunea cu motor de 5 litri TDI V10, taxa este de 9.500 de euro. Pe lângă capacitatea cilindrică mare, se ajunge la aceste niveluri de taxare şi din cauza emisiilor mari, dieselul de 5 litri luat în calcul având o valoare a emisiilor de 332 de grame de CO2/km. O soluţie pentru amatorii de SUV ar fi reorientarea către modelul mai mic al producătorului german, Tiguan, care are aceeaşi platformă şi motorizări ca şi Volkswagen Golf, implicit şi valorile timbrului de mediu fiind identice.

Citeşte pe Time TV şi informaţii detaliate despre varianta finală a TAXEI AUTO:

Forma finală de calcul a timbrului de mediu perceput la înmatricularea maşinilor, avizată de Guvern

Social

Arhiva stiri