Forma finală de calcul a timbrului de mediu perceput la înmatricularea maşinilor, avizată de Guvern

Guvernul a avizat introducerea timbrului de mediu care va fi perceput la înmatricularea maşinilor, înlocuind actuala taxă auto. Faţa de varianta prezentată acum o lună, apar modificări substanţiale.

Taxa Auto Targ de Masini

Forma finală a noului timbru de mediu instituie valori diferite în funcţie de tipul combustibilului folosit, benzină sau motorină, pentru maşinile cu normă de poluare euro IV şi euro III. Deşi iniţial, în vechea formă a timbrului de mediu, nu se făcea această diferenţiere, maşinile diesel din această grupă de poluare vor fi taxate mai mult decât cele pe benzină, ceea ce nu este deloc în avantajul celor care vor să cumpere maşini second hand pe motorină.

Mai mult, forma finală a legii stabileşte, prin majorarea coeficienţilor, un nivel al timbrului de mediu mai mare decât cel din proiectul iniţial al Ministerului Mediului, pentru maşinile mai poluante, de la euro IV în jos. Valorile comunicate atunci pentru maşinile cu standardul euro V nu se schimbă, astfel maşinile noi nu vor fi taxate în plus faţă de varianta prezentată de Ministerul Mediului acum o lună.

Pentru clasa de poluare euro IV, valoarea emisiei de CO2 pentru motoarele pe benzină este cuprinsă între 1,8, la cele mai mici şi mai puţin poluante motoare (sub un litru şi sub 110 grame pe km) şi 32,08, la cele mai mari şi mai poluante (peste 3 litri şi peste 216 grame CO2/km). În forma iniţială a timbrului de mediu, valoarea emisiei de CO2 pleca de la 2,4 şi se oprea la 26,73. Aşadar, pentru maşinile euro IV pe benzină, noul timbru este mai mare la maşinile cu cilindree şi emisii mai mari decât în forma iniţială.

Mai nou, se va plăti timbru separat pentru maşinile pe motorină, ceea ce nu era stipulat în vechiul proiect. Creşterea este destul de mare, de la o plajă cuprinsă între 2,4 şi 26,73 ajungându-se la valori ale emisiei de CO2 cuprinse între 3,15 şi 56,13, deci până la dublu faţă de prima variantă a timbrului de mediu.

Iată cât costă timbrul de mediu pentru unele dintre cele mai comercializate maşini second hand cu motoare diesel din România, norma de poluare euro IV, produse în 2006, dotate cu filtru de particule.

Volkswagen Passat 2006, 2,0 TDI, 1968 cmc, emisii CO2 de 165 g/km,  Euro 4
Timbrul nou: 1.378 euro. Timbrul pe vechea formă de calcul: 875 euro. Taxa auto, până la introducerea timbrului de mediu: 967 euro

Opel Astra 2006,  1,3 CDTI, 1248 cmc, emisii CO2 de 119 g/km,  Euro 4
Timbrul nou: 402 euro. Timbrul pe vechea formă de calcul: 273 euro. Taxa auto, până la introducerea timbrului de mediu: 230 euro

Renault Megane 2006, 1,5 dCi, 1461 cmc, emisii CO2 de 122 g, Euro 4
Timbrul nou: 467 euro. Timbrul pe vechea formă de calcul: 317 euro.  Taxa auto, până la introducerea timbrului de mediu: 359 euro

Volkswagen Golf 2006  1,9 TDI, 1896 cmc, emisii CO2 de 190 g/km, Euro 4
Timbrul nou:  2.560 de euro. Timbrul pe vechea formă de calcul: 1.260 euro. Taxa auto, până la introducerea timbrului de mediu: 960 de euro.

Volkswagen Touareg 2006,  2,5 TDI , 2461 cmc, emisii CO2 de 267 g/km, Euro 4
Timbrul nou: 6.250 de euro. Timbrul pe vechea formă de calcul: 3.790 euro. Taxa auto, până la introducerea timbrului de mediu: 1.661 euro

Concret, ordonanţa de urgenţă pusă în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului arată că noua formulă de calcul pentru timbrul de mediu va fi: suma de plată = [(A x B x(100 – C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menţionate in Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2

Norma de poluare Euro 5

Norma de poluare Euro 4

Norma de poluare Euro 3

Pentru autovehiculele de tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, timbrul de mediu se calculează după formula: Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100, unde:

C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea – capacitatea cilindrica;
E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 3.

Anexa 2 Timbrul de Mediu

Anexa 3 Timbrul de Mediu

Anexa 4 Timbrul de Mediu

Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia. Dacă persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, atunci timbrul se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.

Timbrul de mediu poate fi contestat atunci când persoana care urmează să înmatriculeze sau să transcrie dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila prevăzută în anexa nr. 3.

În cazul în care taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule achitată de către contribuabili începând cu 13 ianuarie 2012 până la data intrării în vigoare a prezentei legi este mai mare decât timbrul de mediu rezultat din aplicarea ordonanţei, calculat în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Oficialii Ministerului Mediului au ajuns la această formulă de calcul după ce evaluările pe care le-au făcut pentru maşinile cu tehnologii învechite existente deja pe piaţa romaneasca arată că, dacă are loc ridicarea taxei pentru acest tip de maşini aflate la finalul perioadei de viaţă, atunci va avea loc blocarea pieţei interne a automobilelor.

În termen de 15 de zile de la data intrarii în vigoare a ordonanţei de urgenţă, Ministerul Mediului, împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Transporturilor vor elabora normele metodologice privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Actul normativ prevede că timbrul de mediu se eliberează şi se aplică pe Cartea de Identitate a Vehiculului de către Direcţia Regim Permise de conducere si Înmatriculare a Vehiculelor la primirea dovezii de plata a timbrului de mediu.

 Citeste pe Time TV si: Totul despre noua TAXĂ AUTO 2013: Cum se plăteşte TIMBRUL DE MEDIU în funcție de mărcile de maşini

Social

Arhiva stiri