Interviu cu compozitorul Petru Margineanu – Scenarii pe portativ

 ”Regula numărul unu a compozitorului de film este să nu uite vreo secundă că muzica nu e a lui, e a filmului.

petru margineanu

Petru Margineanu a compus muzică pentru filme româneşti foarte îndrăgite precum ”Senatorul melcilor”, ”Orient express”, Occidentsau”Supraviețuitorul”. A colaborat timp de 17 ani cu Sergiu Nicolaescu,  tratează comedia cu multă seriozitate și spune că se regăsește doar în lumea filmului. Despre arta care încheagă poezia imaginii și anume, muzica de film, în interviul următor, doar pe TimeTV.ro:

TimeTV: De unde vine pasiunea pentru muzică?

Petru Margineanu: A apărut când eram mic, nici nu mai știu foarte clar cum s-a manifestat, dar văd că s-a manifestat suficient de intens încât să mă dea la școala de muzică, la liceul de muzică și atunci, învățământul meu a fost muzical din clasa I și până la doctorat.

TimeTV: Care a fost prima compoziție?

Petru Margineanu: A fost un cântecel pe care l-am scris, cred că în clasa a IV-a eram, pe versuri de Coșbuc, care se numea ”O, mamă, dulce mamă”

TimeTV: Cine v-a  fost mentor?

Petru Margineanu: Păi… am avut o dată, profesorii de aici, din România, care mi-au influențat evoluția muzicală în mod categoric și aici e vorba de  compozitorul Mihnea Brumariu, este vorba de profesorul Octavian Nemescu, care mi-a fost profesor de compoziție în Conservator și pe de altă parte, chiar dacă nu mi-a fost profesor în mod oficial, o formă de mentor mi-a fost Adrian Enescu.

TimeTV: Ați colaborat cu foarte mulți artiști. Cine v-a influențat?

Petru Margineanu: Din regizorii cu care am lucrat, m-au influențat mai mulți, dar dintre ei, îi rețin pe doi foarte-foarte dragi mie: Mircea Danieliuc, pe de-o parte și regretatul Sergiu Nicolaescu, pe de alta. Totodată a fost o mare bucurie pentru mine să lucrez cu niște ani în urmă cu Cristian Mungiu la un scurt metraj numit ”Corul pompierilor” și la filmul ”Occident”, lungmetrajul lui de debut.

TimeTV: Cum a fost colaborarea cu Sergiu Nicolaescu?

Petru Margineanu: Eu am avut o legătură… căreia pot să-i spun „legătură amoroasă”, folosesc ghilimele de rigoare, de 17 ani. Prima dată am colaborat în 1995 la un film care se numea ”Punctul zero”, de atunci le-am făcut împreună pe toate, mai puțin unul, și a fost o colaborare excepțională. Ne înțelegeam foarte bine, eu îl admiram foarte mult, lui îi plăcea ce scriam eu și întotdeauna ne găseam undeva la mijlocul drumului.

TimeTV: Aţi colaborat cu  compozitorul Anuşavan Salamanian la „Supravieţuitorul” și la „Sistemul nervos” în 2005?

Petru Margineanu: Cum să nu!  În ’95 la ”Senatorul melcilor” şi după aia am mai făcut împreună încă două filme „Sistemul nervos” sau „Mama’re”, cum îi ziceam noi şi mult mai încoace, un film, care mie personal mi-e foarte drag, se numeşte „Cele ce plutesc”.

TimeTV: Ați compus pentru filme de animație dar și pentru teatru…

Petru Margineanu: Da, și pentru teatru! Animație nu-mi aduc aminte să fi compus, acolo am făcut mai degrabă regie muzicală de dublaje pentru lungmetrajele de la Disney, dar în teatru am lucrat mai puţin, însă am lucrat la spectacole foarte bune sau cel puţin aşa au fost percepute în epocă.

Întrun plan al teatrului de factură ceva mai clasică, am avut o colaborare deosebită cu Cătălina Buzoianu , care este o mare doamnă a teatrului românesc şi nu vreau să sune eticheta asta ca un limbaj de lemn, dar asta e realitatea.  Iar în planul teatrului de inovaţie, am lucrat cu sora mea, Ana Mărgineanu, care este regizor de teatru, la câteva spectacole foarte-foarte bune, foarte bine primite când au apărut, atât de către critică cât,  mai ales, de către public. Este un lucru important să ţii un spectacol care să aibă succes la critică şi la public.

Avea o poezie în imagine cum n-am văzut niciunde

TimeTV: Aţi colaborat la câteva filme şi cu tatăl dumneavoastră, Nicolae Mărgineanu, care este un regizor foarte cunoscut…

Petru Margineanu: Vreau să fac acum referire la un singur aspect, tatăl meu înainte de a deveni regizor a fost director de imagine şi a fost un director de imagine senzaţional, acum e urât să vorbeşti despre ai tăi folosind genul ăsta de epitete, dar asta e realitatea şi era şi a rămas în continuare, chiar dacă e regizor acum şi nu mai e operator. Avea o poezie în imagine cum n-am văzut niciunde şi e de suficient să amintesc filme ca „Luchian” sau ca „Un bulgăre de humă”, unde toată imaginea de la început şi până la sfârşit este poezie. De acolo am învăţat eu ce înseamnă acest melanj de artă plastică, de artă a fotografiei, până la arta actorului, deci doar imagistică, scenografie, imagine, colorit şi abia după aia vin actorii, de cele mai multe ori mari actori şi povestea.

TimeTV: Tatăl dumneavoastră a trecut prin momente dificile, bunicul a făcut închisoare politică şi unchiul a fost ucis de securitate. Cum a trecut peste acele momente?

Petru Margineanu: Tata a trecut prin nişte lucruri prin care nimeni nu ar trebui să treacă, la un moment dat vremurile erau foarte crâncene şi în general cine avea părinţi sau rude foarte apropiate care să fie-n puşcărie politică nu o duceau prea bine. Şi atunci a fost un moment tare crunt când a fost exmatriculat din facultate. Era student la chimie, în anul 3 şi s-a trezit pe drumuri. Și-a luat carnet de şofer profesionist, a fost şofer de maşină de lapte, şofer de basculante pe şantierele patriei şi nu ştia ce se va întâmpla cu viaţa lui din punct de vedere profesional, câtă vreme nu se putea înscrie la nici o facultate. După ’64, ’65 când lucrurile au început să se liniştească, el devenise foarte pasionat de fotografie şi a încercat varianta cu operatoria unde a intrat din prima, ceea ce e mare lucru pentru vremurile acelea, când erau foare puţine locuri.  Aşa a început la el, dar i-a fost greu, adică, dacă noi ne-am început viaţa la 21-22 de ani când am terminat facultatea sau 23 în funcţie de ce facultate a urmat fiecare, el şi-a început viaţa la 30 de ani.

Muzica e o componentă a filmului ca oricare alta şi nu are voie să fie, nici mai mult, nici mai puţin

 

DRA_8190_mic

TimeTV: Înţeleg că aţi fost mai apropiat de film decât de teatru. Care filme vă sunt mai dragi?

Petru Margineanu: Filme la care am lucrat și-mi  sunt dragi ar fi „Senatorul melcilor” al lui Mircea Danieliuc, chiar dacă am avut puţin, a fost important, puţin vreau să spun cantitativ, ca muzică; de la Sergiu „Orient express”, unde am avut foarte mult de tras pentru că era şi genul de film de epocă care cerea şi foarte multă muzică, dar şi „Supravieţuitorul” asta pentru că eu eram fan Comisarul Moldovan de când mă ştiam şi m-am bucurat de revenirea lui şi atunci mi-am dat silinţa să fie cât mai bine, … şi categoric, „Occident” al lui Cristian Mungiu, iar dintre filmele tatălui meu, „Tot priveşte înainte cu mânie”, mi-a plăcut foarte mult.

Drama este ofertantă, comedia însă, este un gen extrem de greu, toată lumea o tratează cu destul de multă largheţe, dar este un gen foarte dificil… există permanent riscul să o dai în ridicol un pic”

TimeTV: Compuneţi atât pentru drame cât și pentru comedii, ce vă inspiră?

Petru Margineanu: Din punct de vedere strict tehnic, filmul ajunge la compozitor, atunci când montajul este atât de gata pe cât se poate şi atunci te inspiră cel mai bine imaginea evident, care duce povestea , dar una este să citeşti un scenariu, alta e să vezi filmul. Mişcările de aparat, toate astea te atrag către un anumit tip de intervenţie muzicală şi până la urmă, dacă m-aţi întreba să am un gen cinematografic preferat, v-aş răspunde că nu neapărat, evident că drama este ofertantă, comedia însă, este un gen extrem de greu, toată lumea o tratează cu destul de multă largheţe, dar este un gen foarte dificil pentru că există permanent riscul să o dai în ridicol un pic şi nu e bine să se întâmple asta, aşa că trebuie să fii foarte foarte dozat. Pe partea cealaltă în dramă ai ce să faci, când se întâmplă lucruri dramatice, când lumea suferă, imediat găseşti un filon, cu care să îi ajuţi, doar atâta vreme cât nu uiţi nici o secundă că muzica e o componentă a filmului ca oricare alta şi nu are voie să fie nici mai mult nici mai puţin. Regula numărul unu a compozitorului de film este să nu uite vreo secundă că muzica nu e a lui, e a filmului.

TimeTV: Ce muzică vă inspiră? Ce ascultaţi în timpul liber?

Petru Margineanu: Păi în timpul liber arareori ascult muzică de film.  Pe muzică de fim, ca orice om, am şi eu idolii mei, pe Ennio Morricone, pe John Williams, pe Hans Zimmer, dar cam toată lumea îi are, că ei sunt cei mai buni. Muzica pe care o ascult în timpul liber şi chiar mă acuz pe mine însumi de un anume imobilism în a face loc în raft şi unor alte muzici decât cele pe care le ascult eu dintotdeauna, dar nu mi-e foarte uşor, e o muzică care se aşează undeva în zona rock-ului englezesc: Pink Floyd, Sting, Peter Gabriel, Kate Bush, muzică pe care o ascult de plăcere. Și evident muzica clasică, care intră în altă categorie.

TimeTV: Ce proiecte aveți?

Petru Margineanu: Este un film de lung  metraj,  inspirat din legenda zburătorului, un proiect în care am crezut foarte mult, se numeşte „Zburătorul” şi este regizat de Ovidiu Georgescu, cred că-mi vine rândul cam prin februarie, deocamdată sunt în montaj, au terminat de filmat.

TimeTV: Cum vedeţi generaţia tânără din film?

Petru Margineanu: Vă referiţi la noul val?

TimeTV: Da! Aveţi încredere în ei, vi se pare că promit?

Petru Margineanu: Sigur că da, nu numai că promit, dar au şi demonstrat că pot, recunoaşterea a fost internaţională, s-a creat un curent, s-a vorbit afară de un curent asemănator noului val francez, e o treabă serioasă deja. Acum curentul care i-a conscrat ca cineaşti e una, tipologia de film minimalist e alta, probabil că nu va mai dura mult pentru că orice chestie interesantă apare, produce nişte vârfuri şi după aia încet-încet coboară, cum e curba lui Gauss, vor fi complicaţii mai devreme sau mai târziu, să încerce şi alte zone cinematografice, asta neînsemnând, Doamne fereşte, să nu înţelegeţi greşit că minimalismul nu ar fi bun, e foarte bun, dar e un curent şi are şi el evoluţia lui.

TimeTV: Multumim foarte frumos pentru interviul acordat!

Interviu realizat de ElenaIP pentru TimeTV.ro

 

Social

Arhiva stiri