Rosia Montana, adevarul despre referendum, rezultate si interese

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Multe voci au strigat in gura mare si multi s-au batut cu pumnii in piept pentru Rosia Montana in sus si in jos, de bine si de rau, incepand cu presa scrisa, presa online, chiar retelele de socializare, la radio si pana in emisiuni si reclame la televizor, incat probabil s-a vorbit mai mult decat despre criza economica.

Sa tot fie vreo zece ani de cand toata lumea e experta, in minerit si in cianuri, in proetectia mediului si in sanatatea locuitorilor din zona, dar nimeni nu are curajul sa ia o decizie.

S-au perindat guverne de toate culorile politice, dar nimeni n-a fost capabil sa-si asume responsabilitatea sa spuna DA sau NU Proiectului Rosia Montana.

Statul roman, cel care garanteaza prin Constitutie dreptul la viata a cetateanului, a ridicat steagul alb, ingenuncheat demult de capitalismul salbatic care a jefuit majoritatea bogatiilor Romaniei.

Despre oamenii din Rosia Montana ce putem sa spunem? Mai saraci, mai putini si mai imbatraniti decat in urma cu un an, cand erau si mai saraci, si mai putini si mai imbatraniti decat in urma cu… anul ce tocmai trecuse! 2012 este doar un alt an pierdut din viata acestor oameni!

Statului roman putin ii pasa daca cetatenii din acele locuri imbatranesc si mor, daca drepturile lor elementare sunt respectate. Deja a trecut destul de mult timp de cand oamenii din aceste locuri sunt niste abandonati, nu cetateni ai Romaniei. Termenul de cetatean capata continut doar in anii electorali. Acelasi stat se joaca cu clipele lor, pentru interesele lui si ale clasei politice care-l conduce, indiferent care ar fi ea.

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Sunt frumosi Apusenii, cu peisaje si oameni faini, cu vestigii si istorie multa, traita, si apoi scrisa, insa nu suficienta pentru a-i chema pe turisti intr-un numar foarte mare, incat locuitorii sa poata nu trai ci supravietui din turism. Pasionatii de drumetii, de natura, de astfel de locuri (de la peisaje la istorie), calca cu drag pe aceste meleaguri vizitandu-le cu inima deshisa cat de des pot. La final insa raman cu imagini „de nedescris” gravate pe retina parca, o retina care ascunde intr-un „colt” o lacrima plina de tristete pentru acesti oameni buni si ospitalieri, pentru care speranta de viata pe aceste locuri este pe zi ce trece, din ce in ce mai mica.

Economia ar trebui sa fie cea care salta turismul, statul ar trebui sa ajute zonele ce pot fi un punct de atractie important si lucrurile nu trebuie sa fie invers, cum se asteapta conducatorii acestei tari. Codrul, ramul si patrimoniul ar trebui sa fie importante pentru orice stat si pentru orice conducatori de tara indiferent de culoarea politica. Statul roman in schimb niciodata nu a investit in patrimoniu, in lipsa exploatarii miniere si cu atat mai putin in turism, desi resurse avem „slava Domnului” din plin.

Si asa, Rosia Montana s-a transformat in cea mai mare dezbatere ecologica din Romania, unde totusi miza este elementul chimic numit aur.

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Adevarul ascuns in spatele atator povesti legate de ce se afla in subsolurile Rosiei Montana sunt mult mai ample, desi conducerea RMGC (Rosia Montana Gold Corporation) lasa sa se inteleaga ca doreste sa faca o investitie in patrimoniu, cum au facut austriecii acum mai bine de 200 de ani si cum au facut si comunistii, dar tot in contextul mineritului activ.

„Legitimitatea pronuntarii asupra unui astfel de proiect apartine comunitatii locale, nu publicului national. Aceasta comunitate deja s-a pronuntat, in proportie de 80-90%, vrand pornirea acestui proiect.” declara Dragos TanaseCEO RMGC, in data de 7 martie 2012,  potrivit Agerpres.

Din aceste motive, Consiliul judetean Alba, a decis sa organizeze un Referendum in care locuitorii sa decida ceea ce niciun guvern al Romaniei nu a avut curajul sa o faca: DA sau NU reluarii activitatii de minerit? 

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Peste 72 000 de oameni au fost asteptati duminica 9 decembrie 2012 sa hotarasca Da sau Nu.

Rezultatele obtinute dupa Referendum au fost diferite de procentele de 80-90%, avand  in vedere ca

din cei 72.490 de cetateni inscrisi pe listele pentru Referendum doar 19.556 au votat DA. Acest lucru indica in procent absolut 26.97% si fara a lua in calcul viciile masive legate de legalitatea, organizarea, (dez)informarea si desfasurarea Referendumului.” scrie Mihai Gotiu pe site-ul voxpublica.realitatea.net.

Ce doresc oare locuitorii din Rosia Montana?

Pun aceasta intrebare cu gandul la localnicii care si-au manifestat public opozitia fara de acest proiect si multi din ei NU au mers la Referendum, indemnati si de o Campania Salvati Rosia Montana care au realizat si un spot cu Maia Morgenstern.

Cu cateva zile inainte de organizarea Referendumului, mai multi localnici au semnalat presiuni foarte mari din partea autoritatilor locale si a reprezentantilor companiei miniere. In ziua votului pentru o desfasurare cat mai corecta, Centrul de Resurse Civice a acreditat 67 de observatori.

“Presiunea la care au fost supusi localnicii a intrecut orice asteptari. Ca observator am vazut oameni adusi la vot cu masinile primarului si ale angajatilor companiei miniere si aproape obligati sa voteze. Aproape toti votantii din sectia de votare pe care am monitorizat-o eu au raspuns exit-poll-ului ca au votat DA la referendum, desi numaratoarea voturilor a aratat ca majoritatea votasera NU, ceea ce arata cat de intimidati sunt de fapt acesti oameni.” a declarat unul dintre observatorii acreditati ai Centrului pentru Resurse Civice.

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Este putin probabil ca intr-o zona monoindustriala ca aceasta, in care rata de somaj depaseste 80 la suta, oamenii sa nu isi doreasca un investitor cu potential mare, care sa le ofere un loc sigur de munca, aproape de casa. Si totusi, se pare ca exista posibilitatea ca oamenii sa devina din ce in ce mai constienti de viata lor, mai exact de sanatatea lor sau/si mai exista posibilitatea ca ortacii din zona sa nu mai fie prin apropiere si atunci sa nu fi participat la referendum (sa nu fi dorit, sa nu fi putut, sau ambele variante), pentru ca s-au orientat cu ceva timp in urma, cand au ramas fara locuri de munca, spre alte mine (sau spre alte locuri de munca), avand o familie careia trebuie sa-i asigura hrana zilnica, practic supravietuirea.

Cum ar putea un proiect care implica distrugeri si riscuri majore pentru comunitatea locala, pentru vecini (revedeti amenintarea trecuta expres in Planul Strategic de Dezvoltare Economica a orasului Campeni) sa fie pornit avand o acceptabilitate/sustinere exprimata expres de doar 26,97%?” se intreaba Mihai Gotiu pe site-ul voxpublica.realitatea.net.
„Un procent de acceptabilitate (n.r. 26/97%) care a fost exprimat, oricum, in legatura cu mineritul (in general), nu cu proiectul propus de RMGC (care necesita nuantari suplimentare).”, concluzioneaza jurnalistul.

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Organizarea unui referendum prin care se poate aproba proiectul minier de la Rosia Montana nu face parte din procedurile legale. Conducatorii Companiei sugerand in eventualitatea in care rezultatele erau pozitive in favoarea exploatarii miniere, ca vor incepe redeschiderea mai multor mine inchise, desi nici daca se prezenta cel putin 50%+1 dintre alegatori (si nu 43.2% rezultatul real comunicat de BEC) tot nu ar fi putut fi legal. Legalitatea acestor decizii apartine conducatorilor Guvernului Romaniei, in privinta acordului de mediu, descarcarii de sarcina arheologica a zonei sau in privinta respectarii dreptului la proprietate individuala al locuitorilor direct afectati de la Rosia Montana si care nu vor sa se mute.

“Cu toata campania agresiva a RMGC, a plaselor pline de cadouri si a vestelor imblanite impartite, motii s-au prezentat in numar scazut la vot. Nici manipularile din mass-media, care continua chiar si in acest moment sa prezinte date false cu privire la referendum, nici presiunea primarilor nu i-au putut determina pe locuitorii Apusenilor sa sustina moartea prin cianurare a localitatilor din care provin. Viitorul nostru va fi unul fara cianura!a declarat Eugen David, presedintele Alburnus Maior, potrivit site-ului rosiamontana.org

rosia-montana-rmgc-gold-corporation-salvati-referendum-pentru-continuarea-mineritului-rezultate-timetv

Rezultatul Referendumului conform RMGC

La scurt timp dupa inchiderea urnelor, mass-media a contribuit la dezinformarea in masa a populatiei asupra rezultatelor, in ciuda anuntarii datelor oficiale de catre Biroul Electoral Central (BEC) si a invalidarii Referendumului.

Trusturile din mass-media care fac propaganda Rosiei Montana Gold Corporation (RMGC) si care au luat de bun discursul companiei miniere de castigare a Referendumului printr-o participare a populatiei de peste 70% pro repornirii mineritului, au facut acest lucru ori din necunostiinta de cauza ori dintr-un interes mai mult sau mai putin cunoscut.

Nu este nevoia ca RMGC sa plateasca la negru publicatii din presa scrisa sau online, televiziuni sau chiar radiouri. De ce?

Lucrurile in mass-media sunt un pic mai simple si la un anumit moment vin de la sine si curg ca si cum ar fi ceva absolut normal. Am scris mai jos un scurt exemplu edificator.

Compania XYZ nu trebuie decat sa cumpere spatiu publicitar, poate chiar la un pret un pic mai mare, pentru o perioada constanta de timp. In momentul in care exista divergente de opinie, ei nu fac decat sa trimita un comunicat de presa pe adresa redactiilor de unde au cumparat spatiu publicitar. Mai mult decat evident radioul/televiziunea/agentia de presa scrisa care primeste comunicatul o sa tinda usor-usor, daca nu direct si pe fata, sa comunice parerea Companiei XYZ ca si cum ar fi un punct de vedere echilaterat, ajungand poate chiar sa nu mai verifice toate sursele pentru un articol onest si de buna calitate din punct de vedere jurnalistic. Iar cand o companie mare da constant bani (pe publicitate…), mai ales intr-o situatie de criza economica, agentia de presa scrisa/online/televiziunea/radioul respectiv in ce parte credeti ca va inclina balanta?

Nu am cum sa afirm ca acelasi lucru s-a intamplat in cazul Companiei RMGC, dar nu pot sa nu inchei cu o intrebare retorica si sa las cititorul sa traga singur o concluzie:

Va amintiti in ultimul an in cate publicatii din presa scrisa, pe site-uri online, spoturi publicitare la radio si reclame la televizor sau chiar emisiuni sponsorizate, ati vazut (respectiv auzit) Rosia Montana Gold Corporation sau RMGC?

 

ERobertul

 

Social

Arhiva stiri